Információs Társadalom
folyóirat - archívum
XV. évfolyam 2. szám
A teljes szám letöltése egyben (pdf)
BEVEZETŐ
TANULMÁNYOK
Hack-Handa József – Pintér Róbert:
Generációs különbségek a magyar médiafogyasztásban
Tanulmányunkban egy 2015 áprilisi, 18
évnél idősebb internetezők körében végzett kutatás eredményeit mutatjuk
be. A kutatás fókuszában a fiatalok (18-29 évesek) médiafogyasztási,
internetezési és egyéb kapcsolódó szokásainak vizsgálata állt, illetve
annak összevetése a 30-39 évesekével, valamint a 40 évesekével és annál
idősebbekével. A kutatás eredménye szerint mind az érdeklődési körök,
mind az információs csatornák használatában sajátos generációs
különbségek figyelhetők meg idehaza. Bár a közösségi oldalakon
összességében hasonló tényezőket tartanak fontosnak a különböző életkori
csoportokba tartozó netezők, vannak eltérések abban, hogy a közösségi
oldalak melyik funkcióját preferálják jobban. Az okostelefon
birtoklásban, használatban, app-letöltésben, illetve használatban is
érdemi generációs különbségeket találtunk.
Kulcsszavak: fiatalok, generációk,
Magyarország, felmérés, médiafogyasztás, internet, közösségi média,
megosztás, okostelefon
A cikk letöltése (pdf)
Tőkés Gyöngyvér: A romániai fiatalok
szemlélete az internet természetéről és hasznáról
Tanulmányunkban a romániai fiatalok
szemléletét vizsgáltuk az internet természetéről és hasznáról. A
tanulmány fő kérdése, hogy a romániai fiatalok hogyan viszonyulnak az
internethez, ugyanis a pozitív hozzáállás kedvezően, a negatív
hozzáállás kedvezőtlenül befolyásolja az internethasználatot. A
tanulmány első felében az attitűdök sajátosságait és összetevőit
mutattuk be, majd az internethasználat és az internettel kapcsolatos
hozzáállás viszonyát tárgyaltuk. A tanulmány második felében az EU Kids
Online III (2013) nemzetközi kutatás Romániára vonatkozó kvalitatív
empirikus adatai alapján kerestük a választ a tanulmány fő kérdésére.
Kulcsszavak: internet, romániai
fiatalok, attitűdök, online tevékenységek
A cikk letöltése (pdf)
Glózer Rita - Guld Ádám: Új média – új
típusú sztárok? A YouTube magyar hírességei
A tömegmédia megjelenése óta jelentősen
átalakultak a médiában és a médián keresztül megszerezhető hírnév
viszonyai. Manapság a sztárok és celebek mellett az új média hírességei
is egyre meghatározóbb szerepet játszanak a médiakultúra és
médiagazdaság működésében. A tanulmány a YouTube videómegosztón
népszerűséget szerző vloggerek, amatőr, „hétköznapi” videósok
tevékenységét vizsgálja. Célunk e hétköznapi hírességek sikerének
mélyebb megértése az ifjúsági médiahasználat és a sztárkutatások
kontextusában.
Kulcsszavak: sztár, celeb, új
média, felhasználói tartalom-előállítás, vlog, hétköznapiság
A cikk letöltése (pdf)
Sólyom Barbara: Középiskolások
okostelefon-használati szokásai 2015-ben
Empirikus kvalitatív kutatásunk célja a
középiskolások okostelefon-használati szokásainak, gyakorlatainak
feltárása, az ezzel kapcsolatos vélemények, attitűdök, élmények
megismerése és bemutatása. Kutatási jelentésünkben részletesen leírjuk
és elemezzük a ma 15-19 éves korosztály első okostelefonnal kapcsolatos
emlékeit és élményeit, a telefoncserék okát, amely egy-két, ritkán három
évente megtörténik. Itt az újdonság erejét, a kortárs csoport elvárását,
illetve az állandó jelenlétet, a folyamatos kommunikáció biztosítását, a
gyors/azonnali továbbítás lehetőségét emeljük ki. Beszámolónkban
részletesen kitérünk a telefon-alkalmazásokra, azok használatára,
illetve nem-használatára, valamint a márkahűségre. A diákok
okostelefonjuk mellett napi szinten használnak laptopot, tabletet vagy
asztali számítógépet, de mindegyik készüléket más feladatokra veszik
igénybe. A szülők elvárásait és preferenciáit is érintjük. Kutatásunk
azt mutatja, hogy a mai középiskolások nem tudják elképzelni az életüket
okostelefon nélkül, de ha sikerül mással lekötni a figyelmüket, sokkal
kevesebbet használják, sőt egy érdekes és izgalmas program esetén
(például nyaralás, házibuli) nem hiányzik nekik az online jelenlét és a
többiekkel való állandó kommunikáció.
Kulcsszavak: kvalitatív kutatás,
ifjúságkutatás, középiskolások, okostelefon, okostelefon-használat
A cikk letöltése (pdf)
Kőrösné Mikis Márta: Digitális szemüveggel
virtuális játszótéren
Az információs társadalomban a hagyományos
játékok köre a digitális játékok sokaságával bővül. A hordozható, okos
technikai eszközökkel egyhamar virtuális játszótéren találhatja magát
gyermek és felnőtt egyaránt. A tanulmány egy új oktatási program
kipróbálása kapcsán – pályázati anyagokra építve, közvetlen tantermi
tapasztalatokat idézve – bepillantást nyújt a gyermekkori digitális
médiahasználat pedagógiai hátterébe.
Kulcsszavak: digitális világ,
internetbiztonság, Facebook az oktatásban, gyermekinformatika, iskolai
játék
A cikk letöltése (pdf)
Merényi Zita: Időseknek szóló
múzeumpedagógiai törekvések - a generációk közötti párbeszéd
elősegítése a múzeumpedagógia, a művészetterápia és az intergenerációs
foglalkozások által
A kutatás az idős emberek tanulásának és
oktatásának vizsgálatát helyezi a középpontba, melyet a művészet és a
múzeumpedagógia oldaláról közelít meg olyan szempontból, hogy ezek a
területek milyen módón, módszerekkel és miben tudnak hozzájárulni az
aktív időskor fenntartásához, sorra véve az ide kapcsolódó hazai és
külföldi példák elemzését és egy innovatív út felvázolását. A tanulmány
gyakorlati eredménye egy intergenerációs foglalkozás tervezése és
megvalósítása, mely egyszerre aktivizálja a két egymástól távol eső
korosztályt, bíztatja a generációk közötti párbeszédet, ez által segítve
az egymással szemben felállított sztereotípiák lerombolását, valamint
előidézi az idősek társadalomba való integrációját.
Kulcsszavak: intergenerációs
program, egész életen át tartó tanulás, múzeumpedagógia,
művészetterápia, időskor
A cikk letöltése (pdf)
OLVASÁS KÖZBEN
Dóra László: Tinédzserek titkos kapcsolata
az internettel
Kaveri Subrahmanyam - David Smahel (2011):
Digital Youth -The role of media in development c. könyve
A cikk letöltése (pdf)
Barkóczi Janka: A műveltség új lehetőségei
a kortárs fiataloknál
Kathy Sanford – Theresa Rogers – Maureen
Kendrick (2014): Everyday Youth Literacies. Critical Perpectives for New
Times c. könvyve
A cikk letöltése (pdf)
Komár Zita: Ezek a mai fiatalok! Ezek a
mai fiatalok?
(Howard Gardner - Katie Davis (2014): The
App Generation – How Today’s Youth Navigate Identity, Intimacy and
Imagination in a Digital World c. könyve
A cikk letöltése (pdf)
English summaries of the papers
|